Hejsa - super I er kommet i gang med at blogge. Fin foto dokumentation fra vores første undervisningsdag - god ide med forklarende tekst under jeres fotos :-) Vh Ida
Opgave 1 1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis, Vi undre os over hvorfor arealet (se billede) børnehaven har brugt ressourcer på ikke er taget i brug. Vi ser dette areal med stor potentiale og vil undersøge om dette areal kan bruges til at udvikle børnenes naturfaglige kompetencer samt se om naturen er et godt læringsmiljø for børn. Vi har været til forbesøg på Hærvejsskolen, hvor vi har taget et kig rundt på udearealerne på matriklen. Det vi kunne se var at skolen har rigtig meget areal at boltre sig på. Omme på den modsatte side hvor børnehaven ligger, er der en indhegnet legeplads, børnehaven bruger. Ude for denne indhegning over på den anden side af vejen ligger en naturlegeplads. Her er græsset højt og pædagogerne siger det er svært for børnene at bevæge sig i det høje græs. Vi vil derfor undersøge om veje i græss...
Vi har valgt vores Biotop ved brundlund slot, det er et område hvor der både er træer, sø, græs, buske. Planter og dyr i biotopen Vi har i vores overvejelser valgt dyr/planter vi ikke havde kendskab til og nogle vi havde kendskab til. I vores fakta om hver art har vi skrevet nogle ting ned som borgere/børn selv vil kunne forholde sig til eller fakta som man ikke lige regnede med om arten. Vores fokus har været at lære på en sjov måde i stedet for bare at få kastet en masse fakta i hovedet på målgruppen og så har de glemt det kort tid efter. Dyr i vores biotop Mariehøner bliver normalt 1 år. De bider i alt fordi de er sultne og tørstige. De går i hi om vinteren i flokke, her kan man finde dem under sten, bark, græs, blade og grene i haven. Her er en Lundsnegle . Den findes i mange farvevariationer, sneglehuset måler op 25mm. sneglen lever af plantemateriale, men regnes ikke som et skadedyr. Lille frost måler der spiser nye udsprungne blade og blomster. Dens fjend...
Planteholdsopgave Vi har fået tildelt et plantebed på skolen, hvor vi skal plante nogle frø. Meningen er vi skal følge og vedligeholde dette bed det halvår vi har natur og udeliv. 1. blogindlæg Beskriver hvilke frø gruppen vil eksperimentere med at få til at spire samt hvilken foreløbig litteratur, der anvendes (ud over den obligatoriske: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv Hvad har vi plantet og hvordan plantes de? - Vi har valgt at ekspermentere med forskellige frø - i vores højbede har vi planet radiser, solsikker, gulerødder, løg, kartoffel, blomsterkarse - i et drivhus indendørs har vi sået dadel, citron, rød og gul chili, avocado og vandmelon - Citron de kræver en del sol, og det skal være over 15 gr. hold jorden fugtig og ikke våd. - Dadler slib stenen lidt med sandpapir, og lægges 3 cm ned i jorden. Stilles i en sol...
Hejsa - super I er kommet i gang med at blogge. Fin foto dokumentation fra vores første undervisningsdag - god ide med forklarende tekst under jeres fotos :-)
SvarSletVh Ida