Udviklingsprojekt
Opgave 1
1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis,
Vi undre os over hvorfor arealet (se billede) børnehaven har brugt ressourcer på ikke er taget i brug. Vi ser dette areal med stor potentiale og vil undersøge om dette areal kan bruges til at udvikle børnenes naturfaglige kompetencer samt se om naturen er et godt læringsmiljø for børn.
Vi har været til forbesøg på Hærvejsskolen, hvor vi har taget et kig rundt på udearealerne på matriklen. Det vi kunne se var at skolen har rigtig meget areal at boltre sig på. Omme på den modsatte side hvor børnehaven ligger, er der en indhegnet legeplads, børnehaven bruger. Ude for denne indhegning over på den anden side af vejen ligger en naturlegeplads. Her er græsset højt og pædagogerne siger det er svært for børnene at bevæge sig i det høje græs. Vi vil derfor undersøge om veje i græsset vil invitere til større interesse for området og om det kan medvirke til naturdannelsen hos børnene.
Didaktik og metoder
Der skal arbejdes med et udeområde som lige nu står øde hen. Vi vil skabe liv og mulighed for udfoldelse på arealet igen.
Iagttagelser under de forskellige afprøvninger
Lade børnene styre hvad der skal undersøges uden voksenstyring→ barnecentreret udgangspunkt
2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introduceret til på bibliotekskurset. Dette munder ud i en foreløbig litteraturliste (vi forventer ikke at I har nået at gennemlæse al litteraturen på jeres liste - derfor kan listen ændre sig undervejs i jeres udviklingsprojekt).
Undersøgelsesspørgsmål= Vi vil undersøge, hvad naturen kan gøre for børnene og hvad der skal til for at fremme deres naturfaglige kompetencer. Vi vil undersøge, hvad der skal til fra de voksne for at få børnene til at fordybe sig. Det vil vi gøre ved at lave nogle tiltag og observere, hvad det gør af forskel for børnenes fordybelse i naturen.
Hvilke barrierer forhindrer børnehaven i at integrere naturområdet i det daglige pædagogiske arbejde, og hvilke tiltag kan implementeres for at fremme børnenes naturfaglige kompetencer gennem øget udendørsaktiviteter?
Kommentarer
Send en kommentar